سیستم پخش زنده یا استریمینگ live streaming چیست؟

در این سیستم که اکنون بسیار بیشتر از قبل مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است، از یک رویداد در حال برگزاری فیلم برداری شده و بر روی اینترنت قرار میگیرد و کاربران می توانند با ابزار های مناسب (موبایل/ تبلت/ لپ تاپ/ کامپیوتر شخصی/ تلویزیون های هوشمند) به اینترنت متصل شوند و رویداد در حال برگزاری را به صورت زنده و در بستر شبکه اینترنت مشاهده کنند. در واقع با این سیستم تعداد بسیار زیادی کاربر با موقعیت های جغرافیایی مختلف، می توانند شاهد یک سمینار، سخنرانی و یا هر گونه رویدادی باشند. در این سیستم کاربر می تواند نظرات خود رو از طریق سیستم چت اعلام کند و بدیهیست، امکان سخنرانی و یا امکان قرار دادن تصویر خود را ندارد.

از طرفی پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از سازمان ها، نهاد ها و ارگان ها در اقصی نقاط جهان، این قانون را به تصویب رسانده اند، که جلساتی که قبلا به صورت حضوری برگزار می شد، بایستی اکنون بدون حضور فیزیکی افراد برگزار گردد تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود. به طور مثال سازمان بورس و اوراق کشورمان، این قانون را به تصویب رساند که مجامع بورسی کلیه شرکت ها باید به صورت آنلاین برگزار شده و از تجمع افراد بیشتر از 15 نفر خودداری شود.

استفاده از سیستم پخش زنده از جهات مختلفی مورد استقبال عموم مردم جهان قرار گرفته است، از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حل شدن مشکل مسافت برای بسیاری از کاربرانی که نیاز به حضور در یک رویداد در شهر/ کشور و یا قاره های دیگر را دارند.
  • جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و حفظ سلامت انسان ها
  • کمک به حفظ و سالم ماندن محیط زیست و کاهش آلودگی هوا به دلیل کمتر شدن رفت و آمد ها
  • ارزون تر و مقرون به صرفه تر بودن برای طرفین (برگزار کنندگان رویداد و کاربران)